På sporet af fremtiden

A

Nye spor sender elever på sporet af fremtiden

Efterskolen DHE i Skjern har indledt et samarbejde med naboen, Skjern Tekniske Skole, om at give efterskoleeleverne smagsprøver på erhvervsuddannelserne.

SKJERN: – Jeg får alt, hvad jeg gerne vil. Jeg får lov til at springe, og jeg får lov til at lave min Puch!

Hvad mere kan man ønske sig, når man er en frisk ung mand, der går i 10. klasse?

Det gør Mathias Rasmussen på Den Danske Design- og Håndværksefterskole (DHE) i Skjern, og her er man begyndt at benytte sig af det gode naboskab.

Lige ved siden af ligger Skjern Tekniske Skole, og de to skoler har indledt et samarbejde til gavn for begge parter.

Tre timer om ugen går nogle af efterskoleeleverne over på den anden side af græsplænen, hvor de får lov til at snuse til en erhvervsuddannelse.

Mathias Rasmussen synes, det er en god mulighed. Han er lige nu lidt usikker på, hvilken uddannelse han skal vælge.

Mere sikker er Esben Christensen på, at det er tommestok og tømrerblyant, der i fremtiden skal ligge i hans lommer.

– Jeg kan godt tænke mig at blive tømrer, så jeg valgte metal her, men jeg var lidt bange for, at der så ikke var mulighed for at lave noget med træ, fortæller Esben Christensen, der dog ikke havde grund til at gøre de bekymringer.

DHE åbnede nemlig for fire spor i 10. klasserne, der gør, at eleverne nu kan få en forsmag på det, de vil arbejde videre med i fremtiden.

Årsagen er, at DHE ville lave en fornyelse af 10. klasse. Her er nemlig ikke så mange obligatoriske timer, så der var plads til at lave en fornyelse.

Skjern Tekniske Skole var med på ideen og har stykket et forløb sammen specielt til DHE-eleverne, så de både får et indblik i erhvervsuddannelserne, men samtidig også får efterskole-oplevelsen.

– 10. klasse skal ikke være en 9. klasse, version 2.0. Og så synes vi, at vi lige så godt kunne lave en forberedelse på de uddannelser, de skal ud på senere, forklarer Tina Mailil, souschef på skolen.

Elværktøj er ikke noget, man bruger. Eleverne skal lære at bruge det helt oprindelige værktøj. Esben Christensen drømmer om at blive tømrer. Foto: Morten Stricker.

Sporene i 10. klasse
Ideen hos DHE er at lave et anderledes 10. klassetilbud, som tager udgangspunkt i at forberede eleverne til deres videre færd i uddannelsessystemet.
Det er gjort ved at lave fire spor, der dækker en bred palet af interesser.
De fire spor er: Science, Internationalt, Design og Erhverv.

Læring i praksis

Erhvervssporet, som Mathias Rasmussen og Esben Christensen går på, er yderst populært.

Ud af 120 elever i 10. klasse har 50 valgt det spor, og undervisningen er tilrettelagt, så det er relevant.

Der er ikke et pensum, men undervisningen plukker fra det praktisk anvendelige.

Eksempelvis kan man låne lidt fra fysik, når eleverne skal lære noget om konstruktioners holdbarhed.

Det hele afsluttes med en IBO – Innovativ Brobygnings Opgave – hvor eleverne skal vise, at de kan bruge det i praksis.

– Eleverne skal ud og finde et tema på en virksomhed. Et problem, som de skal løse, og det vigtigste er det produkt, de får ud af det, forklarer lærer Lene Østergaard.

I dag undrer alle sig over, at der ikke er nogen, der tidligere har fundet på at samarbejde på tværs mellem naboerne i Skolebyen.

– Det falder i tråd med tiden, at flere skal have en erhvervsuddannelse, og vi benytter enhver anledning til at gøre opmærksom på mulighederne i en erhvervsuddannelse. Eleverne fra DHE får så meget ros ovre på vores skole. De er motiverede og suger til sig, fortæller Ole Iversen, der er uddannelsesvejleder ved Skjern Tekniske Skole.


Mathias Rasmussen kører cross, og har altid været glad for at makke i motorer. Nu får han i god tid muligheden for at finde ud af, om det er mekanikervejen, han skal gå, når han skal vælge uddannelse. Foto: Morten Stricker.

 

Reader Interactions

Vi er et stort fællesskab og klikker rigtig godt sammen.
Lasse – 10. klasse
Se mere her

MENU