Elevernes arbejde med mesterværk har til formål at fremme den enkelte elevs drivkraft og ideer. Med afsæt i årets undervisning og de kompetencer, eleven har opbygget, ønsker vi, at den enkelte elev mærker glæden ved håndværk og opnår bevidsthed om kvalitet.
Mesterværk har også til formål, gennem håndens og åndens værk, at gøre eleverne bevidste om den historiske kontekst, de er en del af.
Ligeledes ønsker vi at give den enkelte elev livsmod og tro på egne evner.
Opgaveformulering
Med udgangspunkt i et af linjefagene og i kombination med et eller flere VÆRK-fag skal den enkelte elev frembringe og formidle et mesterværk af håndværksmæssig karakter.
Eleven skal kunne forklare sit mesterværk ved hjælp af et eller flere boglige fag – matematik, dansk, engelsk, og kunne sætte sit mesterværk i et samfundsmæssigt og historisk perspektiv.
Mesterværket skal præsenteres ved en mundtlig fremlæggelse, og her skal der redegøres for idé, proces og viden om det respektive mesterværk.
Fremlæggelse
Mesterværk præsenteres til en afsluttende fremlæggelse, der med spørgsmål og feedback varer 20 min. Her skal eleven fortælle om sin proces med inddragelse af VÆRK-fag og boglige fag og de historiske og samfundsmæssige perspektiver.
Mesterværket skal ved fremlæggelsen fremstå helt færdigt og klar til udstillingen.